In orice secol arta continua sa (ne) surprinda si provoace, mai ales prin creatiile abstracte, care isi propun sa transpuna privitorii intr-o dimensiune unde imaginatia si emotiile iau locul narativelor concrete.
Desenele abstracte sfideaza limitele perceptiei; invita publicul sa vada dincolo de linii, forme si culori. Putini stiu ca arta abstracta a inceput ca miscare avangardista la inceput de secol XX, gratie artistilor Wassily Kandinsky si Piet Mondrian, care au avut curajul sa exploreze noi modalitati de a-si exprima ideile prin intermediul esteticii.
Cu primul pas facut, usor-usor lucrarile au inceput sa influenteze curentele contemporane, ba chiar sa domine piata de arta, vanate ca ”trofee” de catre colectionari. Succesul artei abstracte la licitatii nu se datoreaza strict raritatii sau influentei istorice, cat mai ales simbolismului acestor lucrari: libertatea, misterul si unicitatea interpretarii. Si pentru ca investitiile in arta simbolizeaza cel mai bine statutul social, lucrarile abstracte de top atrag atentia marilor colectionari si a caselor de licitatii Sotheby’s sau Christie’s, asa cum au facut-o urmatoarele cinci:
1. ”No. 6 (Violet, Green and Red)” de Mark Rothko
Mark Rothko, maestru al expresionismului abstract, si-a castigat locul in istoria artei prin abordarea asupra culorilor si spatiului. Picturile sale, caracterizate de suprafete mari, plane, impartite in campuri de culori vibrante, isi propun sa creeze un dialog intre lucrare si privitor. Creata in 1951, aceasta opera este piatra de temelie a expresionismului abstract, un curent artistic care a revolutionat complet modul in care percepem arta. Rothko nu a fost interesat de subiectele traditionale, nici de reprezentarea figurativa; el si-a propus sa comunice direct cu sufletul privitorului, folosind doar culori si forme simple. In cazul ”No. 6”, combinatia de violet, verde si rosu ascunde o complexitate emotionala care continua sa fascineze si sa instige la interpretari.
Rothko ar fi codificat emotiile in straturi de vopsea: rosul aduce pasiune si poate o urma de furie, verdele contrasteaza cu o nota de calm si resemnare, in timp ce violetul uneste totul intr-un dans de mister si spiritualitate. Aceasta interactiune intre culori este cheia puterii lui Rothko – el nu picteaza obiecte sau povesti, ci stari sufletesti, momente de existenta bruta.
Ceea ce face lucrarea ”No. 6” atat de remarcabila este modul in care rezoneaza cu fiecare privitor. Rothko credea ca arta trebuie sa fie o experienta personala, o conversatie intima intre lucrare si observator. De aceea, tabloul nu are un ”mesaj” clar: pentru unii evoca melancolie, pentru altii, un sentiment de speranta.
In 2014, aceasta lucrare a fost vanduta pentru suma impresionanta de 186 de milioane de dolari intr-o licitatie privata, devenind una dintre cele mai scumpe opere de arta vandute vreodata. Achizitia a fost facuta de Dmitry Rybolovlev, un colectionar renumit, iar pretul exorbitant reflecta raritatea operei, dar si pozitia in istoria artei.
2. ”Interchange” de Willem de Kooning
Willem de Kooning, una dintre figurile centrale ale expresionismului abstract, este cunoscut pentru tehnica exploziva, care combina energia bruta cu estetica captivanta. ”Interchange”, realizata in 1955, este o lucrare revolutionara care ilustreaza tranzitia artistului catre o abordare mai abstracta, renuntand la figurativul traditional. Tabloul prezinta un amestec de culori intense si forme vibrant, intr-un dans continuu care evoca miscare si viata.
Aceasta piesa remarcabila a fost vanduta pentru suma impresionanta de 300 de milioane de dolari in 2015, devenind una dintre cele mai scumpe opere de arta din lume. Valoarea nu ii este data doar de estetica picturii, cat si de pozitia sa in cariera lui de Kooning.
3. ”No. 5, 1948” de Jackson Pollock
Daca exista o lucrare care sa simbolizeze esenta curentului expresionist abstract, aceasta este ”No. 5, 1948” de Jackson Pollock! Pollock, artist cunoscut pentru abordarea nonconformista, a refuzat sa se supuna normelor artistice traditionale, creandu-si un stil propriu: ”drip painting”.
Lucrarea a fost creata pe o panza mare din fibra, sub forma de retea densa de linii, pete si curbe realizate cu vopsea aruncata, scursa sau stropita. Totul pare dezorganizat, o explozie de culori care nu urmeaza nicio regula. Pe masura ce privirea incepe sa exploreze detaliile, ”No. 5” te provoaca sa contempli si sa cauti sensuri in mijlocul haosului. Fiecare linie pare sa spuna o poveste, fiecare strop de vopsea din carioci cu alcool adauga o emotie – furie, pasiune, frustrare sau, poate, eliberare.
Unul dintre cele mai fascinante aspecte ale tehnicii lui Pollock este modul in care isi crea lucrarile. Nu folosea pensule in mod conventional si rareori isi aseza panza pe un sevalet. In schimb, intindea panza pe podea, cat sa se miste liber in jurul ei, sa ”lucreze” direct cu materialul. Acest proces – aproape coregrafic – implica miscari ample, spontane, dar controlate.
Valoarea culturala si artistica a acestei lucrari a fost recunoscuta la nivel global, iar impactul sau pe piata de arta a fost la fel de spectaculos. In 2006, ”No. 5, 1948” a fost vanduta intr-o licitatie privata pentru aproximativ 140 de milioane de dolari, stabilind un record la vremea respectiva pentru cea mai scumpa opera de arta vanduta vreodata.
4. ”The Scream” de Edvard Munch (versiunea abstracta)
Desi Edvard Munch este asociat cu expresionismul figurativ, o versiune mai abstracta a faimosului ”The Scream” a fost licitata cu succes extraordinar. Acest tablou este o reprezentare a suferintei umane, a fricii si a alienarii; desi diferit ca stil, lucrarea imbina elemente abstracte cu o intensitate emotionala covarsitoare.
Versiunea abstracta a ”The Scream” a fost vanduta pentru 120 de milioane de dolari in 2012, ceea ce demonstreaza cum elementele abstracte pot accentua complexitatea psihologica a unei lucrari, facand-o atractiva pentru colectionarii care apreciaza subtilitatea emotionala.
5. ”Woman III” de Willem de Kooning
Printre cele mai fascinante lucrari ale artei moderne, ”Woman III” de Willem de Kooning ocupa un loc special. Creata intre 1951 si 1953, aceasta opera este o combinatie unica de figurativ si abstract, un amestec intre haos si ordine care redefineste modul in care percepem imaginea feminina in arta.
Privind ”Woman III” prima reactie este de surprindere sau chiar soc. Figura feminina este fragmentata, distorsionata, cu trasaturi exagerate si culori care par sa explodeze de pe panza. Ochii sunt larg deschisi, mainile par sa se intinda in mod dezordonat, iar corpul este reprezentat prin linii si forme care sugereaza atat fragilitate, cat si o energie bruta.
Aceasta lucrare face parte dintr-o serie mai larga de tablouri dedicate femeilor, pe care de Kooning le-a inceput in anii 1950. Seria ”Woman” a fost adesea subiectul controverselor, multi critici si spectatori interpretandu-i lucrarile fie sub forma de critica, fie ca o celebrare a feminitatii. De fapt, ”Woman III” nu se rezuma la o singura interpretare, ci invita privitorul sa reflecteze asupra propriilor perceptii si prejudecati legate de imaginea feminina.
Dincolo de aspectele artistice, ”Woman III” are si o poveste fascinanta: in anii 1970, pictura a a fost parte a colectiei Muzeului de Arta Moderna din Teheran, dar dupa Revolutia Iraniana din 1979, lucrarile de arta care infatisau figuri umane au fost interzise in spatiul public, considerandu-se ca incalca regulile islamice stricte. Timp de decenii, ”Woman III” a fost inaccesibila pana cand, in 1994, a fost vanduta in cadrul unui aranjament privat pentru 137,5 milioane de dolari, fiind achizitionata de miliardarul Steven A. Cohen.