Artistul are harul de a transpune cea de-a treia dimensiune pe o suprafata plata, panza, astfel incat sa atraga privitorul intr-o lume din culori. Cum, insa, poate face acest lucru?
Crearea unui peisaj realist, profund, nu se face cu ajutorul magiei, ci prin adoptarea unor tehnici speciale de pictura. De mai bine de un secol, artisti iscusiti au folosit urmatoarele tehnici in incercarea de a da viata unui peisaj convingator:
- Stratificarea si suprapunerea
Stratificarea si suprapunerea culorilor sunt doua tehnici deosebit de eficiente pentru obtinerea unui contrast de nuanta sau de textura atunci cand doua obiecte din pictura se suprapun. Acest contrast evidentiaza mai bine cele doua obiecte. In pictura dramatica a lui Edgar Payne, prezentata mai sus, barcile mai mici din prim plan ascund, partial, barcile mai mari. Ilustrate astfel, confera picturii adancime.
- Traseul sinuos
Un rau serpuitor sau o carare curbata intr-o pictura poate fi folosita pentru a „fura” privirea celui care admira pictura. Pictura tonala a lui Charles Warren Eaton, „Winter Solitude”, este exemplul perfect pentru aceasta tehnica.
- Diagonalele
Artistul Lowell Birge Harrison a folosit linii diagonale in compozitia „Moonrise on the Beach”. Valurile care se rostogolesc pe plaja, indepartandu-se, creeaza impresia de distanta si adancime.
- Perspectiva aeriana (perspectiva atmosferica)
Un munte situat undeva in departare va parea tot mai luminos si incetosat pe masura ce privesti spre varf. Aceast „joc” vizual poarta numele de perspectiva aeriana sau atmosferica si sugereaza adancimea doar prin modificarea calitatii si luminozitatii culorilor in functie de distanta. Scopul acestei tehnici este de a crea impresia unui spatiu real prin ilustrarea obiectelor mai indepartate cu mai putina claritate, in contraste mai slabe, pastrand insa contururile bine delimitate. Poti invata mai multe despre aceasta tehnica studiind compozitiile lui Edgar Payne.
- Plasarea unui centru de interes in prin plan
Atunci cand subiectul picturii este plasat la o distanta medie sau chiar mare, pictura poate capata un aspect plat. Include un centru de interes in prim plan pentru a spori, astfel, impresia de adancime. Astfel, privirea celui care admira lucrarea se va muta gradual de la obiectul din prin plan in cel aflat la distanta. Recomandat este sa folosesti, insa, cand mai putine detalii si o textura subtila in fundal. Artistul, profesorul si autorul John F. Carlson exemplifica aceasta tehnica in pictura de mai sus.
- Schimbari de dimensiune
In pictura de mai sus, „The Road to Sluis, Holland”, Charles Warren Eaton foloseste tehnica schimbarilor de dimensiune. Daca, in esenta, privitorul stie ca acesti copaci (nr. – din pictura) au aceeasi dimensiune in realitate, Eaton reuseste sa creeze, prin micsorarea lor, impresia ca acestia se indeparteaza, usor, de privitor. Copacii a caror dimensiune se schimba in pictura dau iluzia de adancime.