Industria auto a fost mereu un simbol al progresului tehnologic, al stilului de viata si mai ales al inovatiei. Lansarea unui nou automobil este rezultatul unui proces complex, in care nimic nu este lasat la voia intamplarii.
In spatele lansarii unei nou automobil se afla ani de munca meticuloasa de cercetare si dezvoltare, la baza caruia se afla desenul tehnic, scheletul pe care se construieste intregul vehicul, punctul de plecare pentru transformarea unei idei abstracte in realitate.
Desenul tehnic nu inseamna doar linii si unghiuri asternute pe o foaie de hartie ”mazgalita” de carioci cu alcool sau pe ecranul unui calculator. Este un limbaj prin care inginerii, designerii si producatorii comunica si contribuie la realizarea unui produs care sa indeplineasca si asteptarile estetice si functionale ale consumatorilor.
Procesul incepe cu o idee sau viziune despre cum ar trebui sa arate si sa se comporte noul automobil, tinand cont de tendintele pietei, cerintele clientilor, inovatiile tehnologice sau chiar presiunea de a respecta noi reglementari de mediu. Odata ce ideea generala este stabilita, echipele de design si inginerie se reunesc pentru a o concretiza intr-un concept viabil.
In fazele initiale ale dezvoltarii, desenul tehnic permite explorarea diferitelor posibilitati de design, ceea ce permite identificarea si corectarea din timp a potentialelor probleme, economisind astfel timp si resurse in etapele ulterioare.
Primele automobile
La inceputul secolului al XX-lea, primele automobile erau, in esenta, carute motorizate. Designul era rudimentar si orientat exclusiv catre functionalitate. Primele masini, printre care si celebrul Ford Model T, erau construite pentru a fi robuste, fiabile si usor de intretinut.
Formele geometrice si liniile drepte predominau, deoarece acestea erau mai usor de produs in masa. Soferii apreciau mai degraba accesibilitatea si utilitatea, ceea ce se reflecta fidel in modul in care erau proiectate si construite aceste vehicule.
Anii ’30 – ’50
Anii ’30 – ’50 reprezinta o perioada definitorie in evolutia designului auto, o perioada in care masinile nu mai erau doar mijloace de transport, ci simboluri ale progresului tehnologic si al stilului de viata.
Una dintre inovatiile care a schimbat designul auto al acestei perioade a fost introducerea principiilor aerodinamicii. Chrysler Airflow din 1934 a fost pionier in acest sens, avand un design radical pentru vremea lor, inspirat de progresele din domeniul aviatiei. Desi nu a avut un succes comercial imediat, Chrysler Airflow a deschis drumul pentru o noua era in designul auto, in care estetica si eficienta au inceput sa fie tratate cu egala importanta.
Aceasta noua abordare a fost imbratisata si de alti producatori, iar in anii ’40 si ’50, conceptul de aerodinamica a devenit o parte integranta a procesului de design. In aceasta perioada, automobilele au inceput sa fie desenate cu linii mai lungi si mai curate, cu capote si parbrize mai joase si cu colturi mai rotunjite, toate acestea contribuind la un aspect general mai elegant si mai modern. In plus, influenta aviatiei nu s-a limitat doar la formele aerodinamice.
Pe langa aerodinamica, aceasta perioada a fost marcata si de o evolutie semnificativa in ceea ce priveste stilul si luxul. Dupa sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, economia a inceput sa se redreseze, iar consumatorii aveau din nou resursele necesare pentru a-si permite masini noi. Acest lucru a determinat producatorii auto sa se concentreze pe crearea de vehicule care erau functionale, dar si extravagante si impunatoare. Masinile americane din anii ’50, de exemplu, erau adesea decorate cu crom stralucitor, grile frontale mari si detalii ornamentale elaborate, care reflectau optimismul si prosperitatea perioadei.
Anii ’60 – ’70: Epoca muscle cars
In Statele Unite, anii ’60 au fost martorii nasterii unui fenomen auto care avea sa devina legendar: muscle car-ul. Aceste masini erau adevarate bestii ale soselei, echipate cu motoare mari si puternice, concepute pentru a oferi o performanta maxima. Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Dodge Charger si Pontiac GTO au devenit rapid simboluri adorate pentru designul agresiv si performantele spectaculoase.
Dar aceasta perioada nu a fost doar despre viteza si putere. Pe masura ce tehnologia avansa, masinile din anii ’60 si ’70 au inceput sa includa si inovatii menite sa imbunatateasca siguranta si controlul pe sosea. Directia asistata, franele cu disc si suspensiile imbunatatite au devenit tot mai comune, permitand soferilor sa gestioneze mai bine puterea uriasa a acestor vehicule.
In timp ce americanii se concentrau pe putere si stil, europenii puneau accent pe rafinament, manevrabilitate si eficienta. Ferrari, Porsche si Aston Martin au creat masini care, desi nu aveau motoarele masive ale muscle car-urilor americane, ofereau o experienta de condus captivanta, bazata pe echilibrul dintre performanta si control.
Anii ’80 – ’90: Deceniul inovatiei
Anii ’80 si ’90 au adus o explozie de inovatii tehnologice care au transformat fundamental designul auto – au aparut computerele de bord, sistemele de navigatie si primele forme de asistenta electronica pentru sofer.
Totodata, siguranta a devenit o prioritate, producatorii auto au inceput sa integreze airbag-urile, zonele de deformare controlata si structurile de rezistenta imbunatatite. Aceste progrese au facut masinile mai sigure, atractive, cat si functionale.
Ce se intampla in secolul XXI?
Design-ul auto pune mai mult accent pe sustenabilitate si eficienta, ca raspuns la schimbarile climatice si impactul asupra mediului. De aceea, producatorii auto au inceput sa se orienteze catre vehicule electrice si hibride.