Imaginatia primeaza in lumea in care artistii reusesc sa transpuna emotiile, visurile si realitatile lor intr-un limbaj universal, vizual. Aflat la inceput de drum sau cu zeci de expozitii la activ, pictorul stie ca pentru a atinge apogeul expresivitatii si dezvolta continuu tehnica, ideile marete nu sunt suficiente, ci materialele si instrumentele de care se foloseste influenteaza decisiv calitatea si impactul lucrarilor sale.
Vremurile actuale si evolutia tehnologiei abunda in modalitati noi de a explora creativitatea: prin cursuri online, pe retelele sociale care faciliteaza promovarea, in magazine specializate ce ofera o gama incredibila de pensule, pigmenti si, desigur, panze de diverse marimi si calitati. Cand esti la inceput este tentant sa crezi ca toate panzele sunt la fel, ca una este la fel de buna ca alta sau ca diferentele sunt neglijabile. Dar asa cum un bucatar priceput stie ca un cutit bine ascutit si o tigaie de calitate transforma modul de preparare al bucatelor, si un pictor stie ca panza influenteaza dramatic modul in care culorile se asaza, se imbina si se transforma in mesaje vizuale.
Arta, emotia si importanta calitatii panzei
Fiecare artist are propriile-i motivatii pentru a crea: unii vor sa-si exprime experientele personale, altii spera sa transmita mesaje sociale sau politice sau doar se joaca cu formele si culorile. Indiferent de subiect sau de tema, pictura este un limbaj universal care evoca emotii si reflexii in mintea si in sufletul privitorului. Dar ca aceasta emotie bruta sa existe este necesara o ”scena” care sa suporte toate straturile de culoare, retusurile si explorarile creatoare care au loc pana cand artistul spune: ”Da, acum e capodopera!”.
Pe piata de specialitate vei intalni cateva categorii de panza, dar cele mai populare sunt bumbacul si inul. Panza din bumbac este una dintre cele mai folosite si mai accesibile optiuni pentru artistii de toate nivelurile. Este apreciata pentru faptul ca este mai putin costisitoare decat cea din in, fiind si mai usor de gasit in diverse forme si dimensiuni.
Considerata de multi profesionisti ”standardul de aur” in pictura, panza din in se remarca prin rezistenta in timp. Firele de in sunt mai lungi si mai puternice decat cele de bumbac, ceea ce o face excelenta pentru lucrari de mari dimensiuni si pentru tehnici care implica mai multe straturi de vopsea. Totusi, pretul mai ridicat al panzei de in poate constitui un impediment pentru artistii cu bugete restranse.
Odata cu aparitia tehnologiilor moderne au inceput sa fie produse panze sintetice, fabricate din poliester sau amestecuri de bumbac cu fibre sintetice. Acestea sunt rezistente, dar si mai greu de manevrat pentru cei obisnuiti cu aspectul si senzatia naturala a bumbacului sau a inului. In general, sunt folosite mai rar, insa o alternativa convenabila in cazul proiectelor de scurta durata sau a lucrarilor de exercitiu.
Grunduirea, margini si formate
Inainte de a-ti aseza tuburile de vopsea si pensulele pe masa trebuie sa iei in considerare pregatirea panzei. Unul dintre cei mai importanti pasi inainte de aplicarea culorii pe panza este grunduirea. Majoritatea panzelor pe care le gasim astazi pe piata vin deja grunduite, mai ales cele care sunt intinse pe rame de lemn si sunt gata de folosit. Dar faptul ca panza este ”pregatita” din fabrica nu inseamna neaparat ca este si grunduita la standardele sau nevoile tale, motiv pentru care poti adauga un strat suplimentar de gesso – o solutie de grund alba sau translucida, special formulata sa sigileze fibrele naturale sau sintetice ale panzei si sa asigure o mai buna aderenta a culorii.
De ce este grunduirea atat de importanta? In primul rand, pentru ca protejeaza panza de absorbtia excesiva a vopselei. Daca panza nu este grunduita, culorile pe baza de ulei pot penetra fibrele, iar acrilicele pot fi absorbite neuniform, lucru care ingreuneaza controlul asupra intensitatii si opacitatii culorilor.
Grunduirea actioneaza si ca ”tampon” intre vopsea si fibre, ceea ce pe termen lung inseamna o mai buna pastrare a integritatii panzei. O panza negrunduita sau insuficient grunduita se va deteriora cu trecerea timpului, mai ales daca este expusa la variatii de temperatura si umiditate. Aplicand unul sau doua straturi de gesso suplimentar vei avea o suprafata uniforma, potrivita pentru diferitele tipuri de vopsea (ulei, acrilic, uneori si tempera sau alte medii).
Probabil ai observat ca unele panze au capsele pe lateral, fapt care poate deranja vizual atunci cand decizi sa expui lucrarea fara rama. In alte cazuri, marginile sunt capsate pe spate, lasand laterala panzei curata, tocmai pentru a-i oferi artistului posibilitatea sa-si continue pictura si pe margini sau sa lase un finish alb elegant.
De ce conteaza marginile? Inainte de toate, ele se pot transforma intr-o extensie a lucrarii. In cazul stilului fluid art sau al picturii abstracte, unii artisti prefera sa lase culorile sa curga si pe marginile tabloului, conferindu-i un aspect 3D si asigurand continuitatea vizuala. Rezultatul poate fi impresionant, deoarece privitorul vede lucrarea ca pe un ansamblu, fara a fi distras de granitele intre fata panzei si lateral. Pe de alta parte, daca marginile sunt inestetic finisate sau neingrijite, lucrarea poate capata un aer neprofesionist, chiar daca pictura in sine este de calitate.
Alegerea modului in care sunt capsate marginile poate fi si o chestiune de stabilitate. Atunci cand capsele sunt aplicate pe spate, tensiunea panzei se distribuie mai uniform, iar efectul inestetic al capselor disparute sub muchia ramei devine irelevant. Iar la sasiurile de calitate exista posibilitatea de a regla tensiunea panzei (mai ales la cele din lemn de brad sau fag) prin introducerea unor pene speciale in colturi.
Sfaturi practice despre cum sa imbini creativitatea si tehnica
Ca sa intelegem mai bine sa ne imaginam doua situatii. In prima, un artist pasionat de portrete decide sa picteze chipuri in maniera hiperrealista, alege panze de marime medie, cu marginile capsate discret pe spate si cu un strat dublu de grund. Isi doreste un echilibru intre realism si textura, asa ca foloseste vopsele de ulei. Faptul ca panza pentru pictura este bine grunduita si marginile sunt finisate ii permite sa expuna tablourile fara rame, aspect care atrage atentia direct asupra subiectului – chipurile pictate. In plus, calitatea panzei si a grundului face ca micile detalii (reflexele din ochi sau finetea firelor de par) sa fie redate clar si sa reziste in timp.
In a doua situatie avem un artist care se ”joaca” cu vopselele acrilice fluide pentru a crea compozitii abstracte, pline de energie si culoare, pentru care panze mari, cu marginile groase, de tipul ”gallery wrap”. Continua efectele de culoare si pe margini, dand impresia ca lucrarea se revarsa din propriile limite. Pentru un astfel de stil, reteaua corecta a panzei si calitatea grundului sunt esentiale, fiindca acrilicul fluid se scurge si se intinde, necesitand o suprafata uniforma care sa nu absoarba prea repede vopseaua si sa nu creeze pete sau dare inestetice.