Cum pictam un peisaj impresionist in culori de ulei

Impresionismul este un curent artistic care a pornit din Franta, in perioada 1867 – 1886 si care marcheaza desprinderea artei moderne de stilul traditional de pictura. Dincolo de acesta filozofie insa, tehnica impresionismului este practicata si astazi. Ba mai mult, ea este accesibila pictorilor incepatori, iar rezultatul este foarte placut la vedere.
Iata cateva motive pentru ca recomand pictorilor incepatori sa incerece stilul impresionist:

  1. Nu necesita o schita detaliata in prealabil.
  2. Nu trebuie sa te gandesti prea mult la exactitatea formelor.
  3. Nu trebuie sa gasesti amestecul perfect de culoare pentru a obine o anume nuanta.
  4. Nu trebuie sa astepti uscarea unui strat de vopsea pentru a picta un altul.
  5. Finalizezi repede un intreg tablou.

Ce mai… sunt avantaje peste avantaje si prea putine dezavantaje! Chiar nu-mi vine nimic dezavantajos in minte acum.
Urmeaza sa-ti arat un exemplu concret de o astfel de pictura in ulei, pe care o poti face din cativa pasi. Rezultatul va fi cu siguranta unul frumos, chiar daca nu ai talent cu carul.
Materialele folosite:

Pictura-In-Ulei
Pasul 1: Stabileste culorile de care ai nevoie
Sa stii insa ca nu este nevoie sa le pregatesti pe paleta. Poti lucra chiar cu ele direct din tub. Chiar te incurajez sa nu diluezi vopselele. Efectele obtinute de o vopsea de ulei cu consistenta groasa sunt perfecte pentru acest tablou. Singurele combinatii pe care le-am facut pe paleta sunt verde+negru (brazii) si rosu+albastru (cativa nori).
Incearca sa vizualizezi rezultatul la care vrei sa ajungi. In imaginatia ta nu trebuie sa fie o imagine clara, cu treceri de culori line, ci va trebui sa iti formezi o imagine in care culorile sunt alaturate fara a se combina intre ele. Pentru acest peisaj simplu in ulei, avem nevoie de urmatoarele culori:

  • Albastru de prusia pur si albastru de prusia deschis cu alb
  • Albastru de cobalt
  • Rosu vermilion
  • Galben de cobalt sau citron (nu conteaza prea mult nuanta)
  • Verde de crom si verde smarald
  • Alb de zinc si putin negru de fum (poti opta pentru orice fel de alb si negru)

Pasul 2: Picteaza lejer incepand cu cele mai deschise si cele mai inchise culori
Una din regulile de baza a oricarei picturi (indiferent daca este in ulei sau acril) spune ca trebuie sa incepi prin a pune pe panza culorile extreme. Este impetuos necesar sa stii de la bun inceput unde sunt cele mai inchise valori si cele mai deschise. Scopul final: tabloul tau trebuie sa aiba un contrast care atrage!
Contrastul este cheia reusitei, mai mult chiar decat compozitia. Nimeni nu vrea sa se uite la un tablou in care culorile se contopesc pe toata suprafata, intr-atat incat formele abia se subinteleg. Avem nevoie de o zona in care lucrurile sunt clare – punctul de fuga (sau, punctul de focus). In jurul ei, poti sa faci treceri intre culori mai putin contrastante.
Pentru aceasta pictura, sarim pur si simplu peste etapa schitei. Ti-am promis ca vom picta ceva usor, fara sa fie nevoie de talent. De aceea, tot ceea ce trebuie sa faci acum, este sa trasezi niste forme lejere cu pensula si/sau cutitul de pictura, asa cum vezi in imaginea de mai jos.
Pictura-Culori-Ulei-Peisaj-2
Cerul este pictat cu albastru de prusia in zona superioara, iar spre centru am adaugat alb. Apoi, acolo unde norii se apropie de orizont si incepe padurea, am pictat in primul si in primul rand cu alb si galben, trasand linii diagonale. Aceste linii trebuie sa fie diversificate pentru ca tabloul tau sa impresioneze: unele mai lungi altele mai scurte, unele mai groase, altele mai subtiri.
In partea de jos, am pictat pentru inceput o zona compacta de verde crom. Important in acest pas este sa gandesti o margine ondulata pentru dealuri. Deasupra acesteia, am schitat o baza pentru padurea de brazi, adaugand negru in culoarea de verde crom.
Adauga apoi albastru de cobalt sub albastrul de prusia, iar intre albastrul de cobalt si galben, un strat de rosu amestecat cu albastru (violet).
FOARTE IMPORTANT! Deoarece se lucreaza cu vopsele pe baza de ulei fara a astepta uscarea lor, va trebuie sa fii atent ca nu cumva sa obtii pe panza, din greseala, o combinatie de culori nedorita. Este vorba despre amestecul accidental de galben si albastru pe suprafata cerului. Nu vrem sa obtinem un cer verde! Putem evita o astfel de intamplare nefericita daca, intre galben si albastru, punem o fasie ingusta de alb. Putem, pe alocuri, sa permitem formarea portocaliului, alaturand violetul si galbenul.
Pasul 3: Definirea formelor
In pictura impresionista nu exista contururi clare. Acestea sunt doar intuite de catre privitor. Pentru cel care picteaza, aceasta inseamna ca el se va folosi de miscarea pensulei intr-un mod “intrerupt”.
Dupa ce ai acoperit intreaga panza cu culori asezate grosier, urmeaza sa folosesti cea mai mica pensula pentru imbinarea marginilor acestora si adaugarea de mai multa vopsea acolo unde este nevoie (in special la iarba si la brazi).
Secretul impresionismului consta in folosirea pensulei. Trebuie sa trasezi scurt, fara a permite culorilor sa se imbine prea mult. Importanta este si directia in care trasezi. Pentru nori, trasezi diagonal, spre dreapta-sus. Pentru iarba, pictezi mai scurt, spre stanga-sus. Prin aceasta diferentiere a directiei trasarilor obtinem un echilibru al compozitiei, dar si impresia de vijelie.
Atunci cand adaugi mai multa culoare (brazii si iarba), trebuie sa folosesti o pensula cu peri moi si sa eviti apasarea. Pensulele mai dure nu lasa multa vopsea, ci zgarie suprafata.
BRAZII
Lucrand cu vopsea vascoasa, nediluata, modul in care trasam va fi vizibil. Se vor crea forme in relief care ajuta la impresia de iarba si impresia de crengi de brad. Fara aceasta impresie, frumusetea brazilor s-ar pierde. Ar fi doar o masa de culoare verde-inchis. Dar, existand un strat gros pictat cu miscari scurte in directia de crestere a crengilor, atunci cand razele de lumina ating tabloul, se vor crea umbre si nuante diferite.
Deoarece brazii ating cerul in partea galbena a acestuia, pentru a defini forma lor in partea superioara, va trebui sa pictezi de jos in sus. In acest fel, poti trece cu verde peste galben, lasand sa se intrevada cerul printre palcurile de copaci. Varfurile ascutite le-am facut apasand usor in sus cu muchia cutitului de pictura.
Picteaza unii brazi inclinati si mai inalti pentru a spori frumusetea peisajului. Daca toti ar fi la fel… nu am mai avea un tablou atragator.
Pasul 4: Detaliile finale
Facem un pas in spate si privim pictura. Desi totul este bine, parca ar mai trebui ceva. Cateva accente de culoare.
Am constatat ca dealurile sunt prea simple. Dar, daca adaugam putin mov din ce ne-a ramas de la nori in zonele umbrite, deja tabloul parca prinde viata. Accentuam acele umbre si cu putin verde-inchis de la brazi. Iar in zonele luminoase din dreapta, punem putin verde smarald.
Mai adaugam si putin alb peste unele zone ale norilor, accentuand contrastul acestora in partea inferioara. In partea superioara, putem contopi mai mult culorile trasand cu pensula in miscare de dute-vino pe directia diagonala in care am lucrat.
DETALIU
Pictura-Culori-Ulei-Peisaj-3
Vrei sa aflii mai multe despre tehnicile de pictura in pastel, ulei, acril si acuarela? Incrie-te la primul curs de pictura online din Romania! In cadrul cursului Picturia vom aprofunda tehnicile folosite pentru realizarea unor picturi precum aceasta si multe altele.
Articol scris de Laura Mateescu, autorul cursului Picturia – Primul curs de pictura online din Romania.

1 thoughts on “Cum pictam un peisaj impresionist in culori de ulei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.