De-a lungul istoriei, arta a reprezentat un element central in ceea ce priveste evolutia culturala si estetica a omenirii. Arta a fost intotdeauna un mijloc prin care elitele sociale si-au afirmat pozitia si influenta. In Renastere, spre exemplu, familia Medici i-au sponsorizat pe Michelangelo si Leonardo da Vinci, nu doar pentru placerea personala, ci si pentru a-si etala puterea si gusturile rafinate.
Iar in ultima perioada, simbol de statut al artei a ramas la fel de relevant, mai ales ca investitie. Acest lucru a fost confirmat de numeroase vanzari record la licitatii, unde tablouri celebre au fost achizitionate pentru sume impresionante.
Fascinatia pentru arta de valoare are si o componenta psihologica. Detinerea unei opere rare si scumpe satisface adesea nevoia de recunoastere si validare. Cum succesul si bogatia sunt masurate prin prisma posesiunilor, arta devine un simbol al realizarii personale si profesionale, iar expunerea unor piese valoroase in casa le confera oamenilor de succes un sentiment de mandrie si implinire.
Din acest motiv au existat (nu putine) cazuri in care tablouri celebre s-au vandut la preturi astronomice. In top 5 al celor mai scumpe opere de arta vandute vreodata se numara:
Locul 1 – “Salvator Mundi” de Leonardo da Vinci
“Salvator Mundi” (Mantuitorul Lumii), atribuit lui Leonardo da Vinci, este unul dintre cele mai enigmatice si disputate tablouri din istorie. Creat la inceputul secolului al XVI-lea, tabloul il infatiseaza pe Iisus Hristos intr-un gest binecuvantator, tinand in mana stanga o sfera transparenta, simbol al universului.
Tabloul a avut o istorie tumultuoasa, fiind considerat pierdut timp de secole. A fost redescoperit in 2005, in stare precara, fiind necesare restaurari extensive pentru a-si recapata splendoarea. In ciuda controverselor legate de autenticitate, multi experti au confirmat ca este, intr-adevar, o lucrare a marelui maestru renascentist. Aceasta redescoperire a starnit un interes enorm in lumea artei, culminand cu vanzarea sa la o licitatie organizata de casa Christie’s in New York, in 2017.
Casa de licitatii Christie’s a prezentat “Salvator Mundi” ca fiind “redescoperirea secolului”, punand accent pe raritatea si importanta sa istorica. In timpul licitatiei au avut loc numeroase oferte, iar in cele din urma tabloul a fost vandut pentru suma record de 450,3 milioane de dolari, devenind cel mai scump tablou vandut vreodata la licitatie.
Acesta a fost adjudecat de printul saudit Mohammed bin Salman, desi initial identitatea cumparatorului a fost invaluita in mister. Din punct de vedere financiar, “Salvator Mundi” este vazuta ca o investitie strategica. Printul Mohammed bin Salman si-a propus sa transforme Arabia Saudita intr-un centru cultural major prin initiative precum Vision 2030, care include dezvoltarea unor proiecte culturale si turistice ambitioase.
Achizitia “Salvator Mundi” nu a fost lipsita de controverse. Au existat dispute legate de autenticitatea tabloului si de extensia restaurarilor efectuate. Unii critici au argumentat ca lucrarea a fost supraevaluata, iar pretul platit a fost mai mult rezultatul unui marketing abil decat al valorii artistice intrinseci.
Locul 2 – “Interchange” de Willem de Kooning
Willem de Kooning, un exponent major al expresionismului abstract, a creat “Interchange” in 1955. Aceasta lucrare dinamica a fost vanduta in 2015 pentru suma de 300 de milioane de dolari lui Ken Griffin, un binecunoscut colectionar si fondator al Citadel, o firma de investitii financiare.
Pentru Griffin, “Interchange” a fost mai mult decat o investitie, o reafirmare a pasiunii sale pentru arta moderna si o declaratie de statut in lumea colectionarilor de arta. In plus, valoarea artistica si influenta lui de Kooning in istoria artei moderne au justificat pretul ridicat platit pentru aceasta opera.
Locul 3 – “Nafea Faa Ipoipo” de Paul Gauguin
Paul Gauguin, un pionier al post-impresionismului, a creat “Nafea Faa Ipoipo” (Cand te vei casatori?) in 1892, in timpul primei sale calatorii in Tahiti. Acesta este unul dintre cele mai cunoscute si apreciate tablouri ale sale, care reflecta fascinatia lui Gauguin pentru cultura si peisajele exotice ale insulelor polineziene. Lucrarea infatiseaza doua femei tahitiene asezate intr-un peisaj luxuriant, una imbracata in haine traditionale tahitiene si cealalta intr-o rochie europeana, create cu foarte multa grija si cu cele mai bune pensule pentru pictura, simbolizand contrastul si influentele culturale.
“Nafea Faa Ipoipo” a fost mult timp detinut de familia Staechelin din Elvetia, fiind parte dintr-o colectie privata impresionanta. In 2015, tabloul a fost vandut pentru aproximativ 210 milioane de dolari, stabilind un nou record la acea vreme. Aceasta vanzare a atras atentia mondiala nu doar datorita pretului sau, ci si datorita cumparatorului, familia regala din Qatar, cunoscuta pentru investitiile masive in arta internationala.
“Nafea Faa Ipoipo” a fost tranzactionat printr-o vanzare privata, nu printr-o licitatie publica, ceea ce subliniaza discretia si exclusivitatea. Achizitionarea “Nafea Faa Ipoipo” de catre familia regala din Qatar poate fi inteleasa prin prisma mai multor motivatii interconectate, care reflecta strategii culturale, financiare si politice. Qatar a investit masiv in cultura si arta, dorind sa creeze colectii de arta impresionante, sa deschida muzee si galerii care sa atraga turisti si experti din intreaga lume.
Locul 4 – “The Card Players” de Paul Cezanne
Paul Cezanne, un pionier al artei moderne, a creat seria de tablouri “The Card Players” in anii 1890. Unul dintre aceste tablouri a fost vandut in 2011 pentru suma de 250 de milioane de dolari, fiind achizitionat tot de familia regala din Qatar.
Aceasta achizitie a fost motivata de dorinta de a detine o opera semnificativa din istoria artei moderne. Cezanne este considerat un precursor al cubismului si un artist influent in tranzitia catre arta moderna. Detinerea unei opere de Cezanne nu doar ca adauga valoare unei colectii, dar si consolideaza prestigiul si influenta culturala a detinatorului.
Locul 5 – “No. 6 (Violet, Green and Red)” de Mark Rothko
Mark Rothko, un maestru al expresionismului abstract, este renumit pentru compozitiile sale intense si emotionante, caracterizate prin mari suprafete de culoare. “No. 6 (Violet, Green and Red)“, pictat in 1951, este o lucrare emblematica a stilului sau, infatisand trei mari campuri de culoare – violet, verde si rosu – care se intalnesc si se suprapun intr-o maniera ce provoaca introspectie si emotie.
Aceasta lucrare a fost vanduta in 2014 pentru suma impresionanta de 186 de milioane de dolari, fiind achizitionata de Dmitry Rybolovlev, un miliardar rus si colectionar avid de arta. “No. 6 (Violet, Green and Red)” a fost vanduta printr-o tranzactie privata, intermediata de dealerul de arta Yves Bouvier, implicat in mai multe tranzactii de arta de mare valoare pentru Rybolovlev.
O motivatie majora pentru Rybolovlev a fost potentialul de investitie al acestei opere. Rybolovlev a vazut in “No. 6” o oportunitate de a achizitiona un activ de mare valoare care are potentialul de a se aprecia semnificativ in timp.
Achizitia “No. 6 (Violet, Green and Red)” nu a fost lipsita de controverse. Rybolovlev a acuzat pe Bouvier de manipularea preturilor si de profituri exagerate, ceea ce a declansat un proces complex si costisitor. Aceste evenimente au ridicat intrebari despre practicile din spatele tranzactiilor de arta de mare valoare si despre protectia intereselor colectionarilor.