4 Sfaturi practice pentru pictura in culori acrilice
Iti spun sincer ca ador picturile in ulei, dar, in ultimul timp, m-am saturat sa astept uscarea lor. De aceea, m-am intors la culorile acrilice, dupa o perioada de cativa ani in care nu am mai lucrat cu ele. In urma acestei decizii, am studiat putin piata si am gasit ce mi se potriveste ca si calitate-pret.
Daca esti la inceput, poti opta pentru culorile acrilice Lukas Cry Terzia. Dar, daca vrei ceva mai bun, alege culorile Lukas Cryl Studio. Am inceput recent sa lucrez cu acestea din urma si sunt foarte multumita.
Culorile Lukas Cryl Studio sunt culori acrilice cu o fluiditate medie, de nivel profesional la un pret accesibil. Consistenta lor este foarte fina, iar dupa uscare, daca sunt aplicate nediluat, lasa o pelicula usor lucioasa. Luciul nu este la fel de pregnant precum cel lasat de vopselele pe baza de ulei, dar, le deosebeste de o pictura realizata cu alte culori mai ieftine.
Comparand un tablou mai vechi realizat cu alte culori acrilice, am constatat ca acest efect nu era prezent. Am constatat si faptul ca noile mele vopsele au culori mai saturate, nu doar mai stralucitoare.
Culorile acrilice Cryl Studio, intinse peste suprafata alba a panzei, sunt foarte vibrante (vezi cerul pictat in tabloul de mai sus).
Aplicate insa in straturi subtiri, sunt usor transparente, ceea ce permite o compunere a culorilor suprapuse, efectul vibrant fiind redus. In locul saturatiei puternice, prin stratificare obtinem in schimb efecte foarte placute: sub noul strat se intrevede culoarea de dinainte (vezi acest lucru in cazul apei din peisajul de mai sus).
Fluiditatea culorile creste prin dilutie, ceea ce mi-a permis sa lucrez mai in detaliu fata de culorile pe baza de ulei. Cu o pensula de dimensiune mica, am putut trasa linii subtiri si precise, ideale pentru a reda, de exemplu, iarba.
Folosindu-ma de aceste proprietati ale culorilor acrilice, am pictat un peisaj in multe straturi.
Materialele pt pictura folosite:
- Culori acrilice Lukas Cryl Studio: umbra arsa, ocru galben, galben cadmiu, verde viridian, albastru cyan, albastru ultramarin, magenta, alb si negru.
- Pensule: Tintoretto 455 marimea 0 (sintetica, plata, cu fir lung) si Tintoretto 37 marimea 3/0 (din par de jder Kolinsky, ceea ce o face foarte elastica – ideala pentru detalii)
- Carton panzat dimensiunea 18×24
Schita si substratul
O schita in creion este un prim punct de plecare pentru orice pictura reusita, caci, in acest fel, stabilesti compozitia. Apoi, ceea ce putini pictori incepatori fac, este sa picteze un substrat. Substratul, simplu spus, este pictura realizata cu o culoare din gama rosu-ocru-maro. De exemplu, eu am ales sa pictez zona copacilor cu umbra arsa, iar zona pietrelor si a apei cu siena natur.
Bun, dar, de ce sa faci o pictura mono-cromatica si apoi sa pictezi peste ea? Nu o fi oare pierdere de timp si risipa de vopsea? Nici vorba!
Acest prim pas in care pictam un substrat, chiar daca pe urma il vom acoperi complet, este necesar pentru a evalua raporturile dintre culori. Mai simplu de inteles este sa incerci sa raspunzi la urmatoarele intrebari:
Cat de inchis este verdele din zonele umbroase? Cat de deschis este griul pietreler? Multe astfel de intrebari isi gasesc raspunsul prin realizarea acestei schite initiale. Daca ai sari peste acest pas, va trebui sa te ocupi de-odata atat de aflarea raspunsurilor cat si de combinarea culorilor (ceea ce este mult mai greu). Odata facut acest substrat, tot ceea ce mai trebuie sa faci este sa te ocupi de amestecarea culorilor si sa il acoperi corespunzator.
Pictam strat dupa stat, fara a astepta uscarea
Avand in vedere ca nu trebuie sa astepti uscarea straturilor, poti adauga noi nuante si valori, crescand interesul fiecarei zone a tabloului.
In ceea ce priveste colorarea, sfatul meu este sa incepi cu cele mai inchise culori. Acrilicele fiind vopsele opace, iti va fi usor sa pui accente deschise de culoare in pasii finali ai picturii.
Culorile acrilice Lukas Cryl Studio au o consistenta foarte fina, s-au combinat usor si placut. Datorita tariei pigmentului din compozitie, nu am consumat multa vopsea pentru a acoperi suprafata pictata.
Iata cateva sugestii pentru a obtine o multime de nuante de verde pentru peisaje.
- Foloseste o combinatie de albastru ultramarin cu verde viridian pentru zonele umbroase. Eu am adaugat si negru in acest amestec pentru un efect mai puternic de profunzime.
- Poti combina verde viridian cu ocru galben deschis pentru zonele de mijloc. Punand putin negru obtii o nuante de trecere de la zonele de umbra catre zonele de mijloc. In prima faza, foloseste o proportie mai mare de verde fata de galben.
- Amesteca putin verde viridian cu mai mult galben ocru si alternativ galben cadmiu pentru stratul de mijloc care face trecerea catre partile superioare.
- Varful frunzisurilor necerita adaugarea de alb intr-o nuante de verde-galbui.
Detaliile fac diferenta
Pentru detalii tinem cont de faptul ca vopselele acrilice sunt fluide. Prin dilutia cu putina apa, culorile Cryl Studio nu isi pierd prea mult din saturatie, dar devin mai fluide. Astfel, folosind pensula Tintoretto din par de jder Kolinsky, am trasat fire de iarba in culoare deschisa peste verdele inchis al copacilor si al apei. Acest contrast este ideal pentru a atrage atentia si a da un plus de interes tabloului.
In concluzie: Cu acrilicele Lukas Cryl Studio poti termina repede chiar si o compozitie complexa, cu multe culori si elemente, in culori vibrante si satinate, fara a consuma multa culoare.
Rezumatul sfaturilor practice:
- Picteaza un subrat cu o culoare calda pentru a evalua contrastele
- Incepe pictura cu cele mai inchise culori, si finalizeaza cu cele mai deschise
- Combina verdele cu albastru pentru zone intunecate si cu galben pentru zone luminoase. Nu uita sa adaugi alb sau negru pentru contrast.
- Dilueza culorile acrilice cu putina apa pentru a picta detalii. Foloseste o pensula mica din par de jder Kolinsky pentru precizie maxima.
Vrei sa aflii mai multe despre tehnicile de pictura in acril? Inscrie-te la primul curs de pictura online din Romania!
Articol scris de Laura Mateescu, autorul cursului Picturia – Primul curs de pictura online din Romania.